26-09-2024
Deep Dive#2: Dopad AI na byznys a jak na to
AI Hype nebo realita? Deep Dive#2 jsme věnovali umělé inteligenci a jejím skutečném dopadu na byznys, zda jde buzzword, nebo zda skutečně přináší (či přinese) přidanou hodnotu. O čem jsme diskutovali? Zde je deset bodů, jak na to.
1. Hype je pozitivní
Slova jako hype a buzzword vnímáme většinou negativně, ale výsledek může být někdy pozitivní. „Mediální šílenství“ kolem jazykových modelů (LLM) a generativní umělé inteligence (GenAI) dostalo AI do obecného povědomí lidí a otevřelo dveře do firem. První vlnu máme za sebou a nyní přichází vystřízlivění. Samo se to neudělá. Potřebujeme budovat kompetence, nové role a uvědomovat si, že jde o dlouhodobou cestu. Nakonec, AI tady je už od 70. let v podobě matematických modelů.
2. Transparentnost
Musíme otevřeně definovat naše očekávání. Klíčová je jasná komunikace ohledně toho, co od AI očekáváme. Předejdeme zklamání a transparentnost nás udrží na stejné vlně.
3. Vliv na všechny
Nasazení AI má dopad na všechny oddělení ve firmě. Není to jen otázka IT. Obchodní týmy, a dokonce i zákazníci mají důležitou roli v procesu implementace – rozhodují, zda je use case užitečný. Technologie by nám měla automatizovat rutinní činnosti a zjednodušit úřednickou práci.
4. AI jako nástroj spolupráce
AI nenahradí lidi. Technologie zlepší spolupráci, rozšíří naše možnosti a zvýší produktivitu. To podporuje synergii a inovační procesy. Pragmaticky hledejme možné cesty:
- Stanovme si cíl – use case
- Najděme správné lidi – inovátory + byznys + IT
- Začněme od malých krůčků – od základního využití po kompetenční centrum
5. Sponzoři
Zvlášť ve velkých organizacích potřebujeme mít oporu nahoře. Zavádění technologií je vždy o lidech a jejich jsou motivace různé. Mohou věřit potenciálu použití, pozicionovat firmu jako inovativní organizaci nebo mít na zřeteli blaho zákazníků či zaměstnanců. Důležité je chytit správné momentum. A hlavně nebrzdit inovace.
6. Malé projekty, velké výsledky
Začínejme s menšími projekty a konkrétními případy použití. Velké ambice mohou být lákavé, ale často vedou k neúspěchům, pokud se realizují bez jasného plánu. Nejprve identifikujeme reálnou přidanou hodnotu pro firmu, tým nebo nás osobně.
7. Umění se ptát a porozumět
Ptát se nemyslíme (jen) prompty. Lidé, a tím i firmy, nemají rádi změnu. Uvědomme si potřebu adaptace a změny a naučme se správně ptát a rozumět té výzvě. Technologie je složitá a s každou novou verzí (ani ne generací) akceleruje přibližně 1000x rychleji. Správné otázky pomáhají definovat, jak AI může přispět k byznysu a jaké konkrétní zlepšení může přinést. Základním kamenem úspěšného využití AI je porozumění potřebám zákazníků.
8. Vyvažování inovací a bezpečnosti
Inovace narážejí na otázky bezpečnosti a kvality dat. Potřebujeme mít membránu, kterou pustíme data dovnitř, ale ven je regulujeme nebo nepropustíme. Uvnitř musíme mít vysokou míru bezpečnosti a efektivně řídit procesy a rizika, abychom výrazně snížili možné potenciální problémy.
9. Regulace jako výhoda
Existuje regulace. Evropský AI Act nemusí být bariérou, naopak může být výhodou pro firmy, které dokážou využít AI k získání konkurenční výhody. Pochopení a dodržování regulací může firmám pomoci optimalizovat procesy a zajistit, jaká rizika jsou minimální či neakceptovatelná.
10. Pomalu, ale jistě
Úspěch v AI často spočívá v malých, dobře definovaných krocích, které přinášejí rychlé a měřitelné výhody. Nevrhejme se do grandiózních projektů, které mohou selhat, ale zaměřme se na “rychlé výhry” a postupně budujme skutečnou hodnotu.
Co na závěr?
Umělá inteligence představuje nejen technologickou inovaci, ale i revoluci v přístupu k byznysu. Klíčem k úspěšnému nasazení AI je byznys pohled na věc, otevřenost, správné otázky a zapojení celé firmy včetně sponzora. Jak se s AI vyrovnáte vy?
Datum a místo konání
26—03—2024
CUBEX PRAHA