26-09-2024

Deep Dive#2: Dopad AI na byznys a jak na to

AI Hype nebo realita? Deep Dive#2 jsme věnovali umělé inteligenci a jejím skutečném dopadu na byznys, zda jde buzzword, nebo zda skutečně přináší (či přinese) přidanou hodnotu. O čem jsme diskutovali? Zde je deset bodů, jak na to.

Deep Dive#2: Dopad AI na byznys a jak na to

1. Hype je pozitivní

Slova jako hype a buzzword vnímáme většinou negativně, ale výsledek může být někdy pozitivní. „Mediální šílenství“ kolem jazykových modelů (LLM) a generativní umělé inteligence (GenAI) dostalo AI do obecného povědomí lidí a otevřelo dveře do firem. První vlnu máme za sebou a nyní přichází vystřízlivění. Samo se to neudělá. Potřebujeme budovat kompetence, nové role a uvědomovat si, že jde o dlouhodobou cestu. Nakonec, AI tady je už od 70. let v podobě matematických modelů.

2. Transparentnost

Musíme otevřeně definovat naše očekávání. Klíčová je jasná komunikace ohledně toho, co od AI očekáváme. Předejdeme zklamání a transparentnost nás udrží na stejné vlně.

3. Vliv na všechny

Nasazení AI má dopad na všechny oddělení ve firmě. Není to jen otázka IT. Obchodní týmy, a dokonce i zákazníci mají důležitou roli v procesu implementace – rozhodují, zda je use case užitečný. Technologie by nám měla automatizovat rutinní činnosti a zjednodušit úřednickou práci.

4. AI jako nástroj spolupráce

AI nenahradí lidi. Technologie zlepší spolupráci, rozšíří naše možnosti a zvýší produktivitu. To podporuje synergii a inovační procesy. Pragmaticky hledejme možné cesty:

  1. Stanovme si cíl – use case
  2. Najděme správné lidi – inovátory + byznys + IT
  3. Začněme od malých krůčků – od základního využití po kompetenční centrum


5. Sponzoři

Zvlášť ve velkých organizacích potřebujeme mít oporu nahoře. Zavádění technologií je vždy o lidech a jejich jsou motivace různé. Mohou věřit potenciálu použití, pozicionovat firmu jako inovativní organizaci nebo mít na zřeteli blaho zákazníků či zaměstnanců. Důležité je chytit správné momentum. A hlavně nebrzdit inovace.

6. Malé projekty, velké výsledky

Začínejme s menšími projekty a konkrétními případy použití. Velké ambice mohou být lákavé, ale často vedou k neúspěchům, pokud se realizují bez jasného plánu. Nejprve identifikujeme reálnou přidanou hodnotu pro firmu, tým nebo nás osobně.

7. Umění se ptát a porozumět

Ptát se nemyslíme (jen) prompty. Lidé, a tím i firmy, nemají rádi změnu. Uvědomme si potřebu adaptace a změny a naučme se správně ptát a rozumět té výzvě. Technologie je složitá a s každou novou verzí (ani ne generací) akceleruje přibližně 1000x rychleji. Správné otázky pomáhají definovat, jak AI může přispět k byznysu a jaké konkrétní zlepšení může přinést. Základním kamenem úspěšného využití AI je porozumění potřebám zákazníků.

8. Vyvažování inovací a bezpečnosti

Inovace narážejí na otázky bezpečnosti a kvality dat. Potřebujeme mít membránu, kterou pustíme data dovnitř, ale ven je regulujeme nebo nepropustíme. Uvnitř musíme mít vysokou míru bezpečnosti a efektivně řídit procesy a rizika, abychom výrazně snížili možné potenciální problémy.

9. Regulace jako výhoda

Existuje regulace. Evropský AI Act nemusí být bariérou, naopak může být výhodou pro firmy, které dokážou využít AI k získání konkurenční výhody. Pochopení a dodržování regulací může firmám pomoci optimalizovat procesy a zajistit, jaká rizika jsou minimální či neakceptovatelná.

10. Pomalu, ale jistě

Úspěch v AI často spočívá v malých, dobře definovaných krocích, které přinášejí rychlé a měřitelné výhody. Nevrhejme se do grandiózních projektů, které mohou selhat, ale zaměřme se na “rychlé výhry” a postupně budujme skutečnou hodnotu.

 

Co na závěr?

Umělá inteligence představuje nejen technologickou inovaci, ale i revoluci v přístupu k byznysu. Klíčem k úspěšnému nasazení AI je byznys pohled na věc, otevřenost, správné otázky a zapojení celé firmy včetně sponzora. Jak se s AI vyrovnáte vy?

Datum a místo konání

26—03—2024
CUBEX PRAHA

Začátek a konec programu

REGISTRACE 8.00
PROGRAM 9.00 — 17.30

Koupit vstupenky